• اصفهان-حدفاصل پل 25 آبان و پل چمران - کوچه 19 ساختمان 423
  • info@avinsepahan.com

کنترل روشنایی خانه ها به صورت هوشمند که سیستم روشنایی هوشمند و یا نور هوشمند نامیده می شود، یکی از ساده ترین راه های هوشمند سازی ساختمان می باشد. این کار علاوه بر ساده بودن موثر نیز می باشد که شما را قادر می سازد از هر جای دنیا سیستم روشنایی ساختمان هوشمند خود را کنترل نمایید.

روشهای هوشمند سازی روشنایی ساختمان:

جهت هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان خود می توانید از روش های گوناگونی بهره بگیرید، شر هوشمند سازی آوین سپاهان با تکیه بر تجربیات خود و نظر به کیفیت ماژول های مرتبط و کاهش هزینه راه اندازی سیستم هوشمند،دو روش هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان را با دو زیر ساخت متفاوت ارائه ممی نماید:

  1. استفاده از سیستم برق کشی هوشمند تابلویی مبتنی بر شبکه ی باس
  2. استفده از سیستم های بی سیم زیگبی

روش 1، سیستم هوشمند سازی تابلویی مبتنی بر پروتکل باس

در واقع سیستم های هوشمند سازی تابلویی بیشینه ی زیادی در مباحث ساختمان هوشمند دارا می باشند، برندهای معروف و اصیل دنیا اکثرا مبتنی بر شبکه با سیم می باشند و برای کنترل سیستسم هوشمند تابلوی هوشمند در ساختمان تعبیه می گردد. کلیه ماژولهای مربوط به کنترل خانه هوشمند، منابع تغذیه، اکسس پوین یا مودم، فیوزهای ورودی و … در این تابلو در نظر گرفته می شود. شکل زیر نمایی از تابلوی هوشمند یک ساختمان هوشمند می باشد:

در این حالت تمامی سر خط های روشنایی که در خانه هوشمند قرار است با سیستم هوشمند کنترل گردند بایستی وارد تابلوی مرکزی گردند،  و الزامی به وجود کلیدهای روشنایی هوشمند متناسب با تعداد سر خط ها وجود ندارد، و موضوع جالب دیگری که شایان ذکر است در واقع هر کلید هوشمند محدودیتی در اجرای فرامین روشنایی به یک منطقه خاص ندارد و به صورتی می توان برنامه ریزی نمود که برای مثال یک پل از کلید هوشمند اتاق مستر، روشنایی کل ساختمان هوشمند را کنترل نماید.

پروتکل های موجود سیتم هوشمند تابلویی:

الف: پروتکل KNX

از پروتکل های قدیمی ساختمان هوشمند می باشد، که زیر ساخت آن بایستی با کابل KNX اجرا گردد، هزینه راه اندازی بالایی داشته و معمولا کلیه تنظیمات و سناریونویسی ها بایستی توسط شرکت ارایه دهنده انجام پذیرد.

ب: پروتکل باس (HBUS) این پروتکل از لحاظ اجرای زیرساخت براساس کابل شبکه CAT6 اجرا می گردد، پس هزینه زیر ساخت کمتری نسبت به KNX  دارد، تنظیمات و سناریو نویسی در این پروتکل می تواند در یک سطحی توسط کاربر نیز انجام پذیرد.

لازم به دکر است برند خانه هوشمند HBB یکی از برندهای فعال بر اساس این پروتکل بوده که از لحاظ نرم افزار ارتباطی خانه هوشمند یکی از بهترین و یوزرفرندترین نرم افزارهای خانه هوشمند را ارایه نموده است.

مزایای سیستم هوشمند سازی تابلویی:

  1. مدیریت مرکزی برق ساختمان هوشمند
  2. تجمیع تمامی ماژولهای تابلویی هوشمند در کنار یکدیگر
  3. عیب یابی راحت
  4. کیفیت بالای ماژولهای تابلویی

معایب:

  1. در نظر گرفتن محل برای نصب تابلو هوشمند
  2. افزایش سیم کشی برق نسبت به سیستم سنتی

روش 2، سیستم هوشمند سازی روشنایی ساختمان بر اساس پروتکل زیگبی

زیر ساخت این روش همان برق کشی سنتی می باشد با این تفاوت که می توان تعداد پل کلیدها را تا چهار پل در نظر گرفت، تمتم کلیدها در این حالت با یکدیگر تحت شبکه مش متصل بوده و با هوم سنتر مرکزی نیز در حال ارتباط می باشند.

در این روش نیاز به تابلوی مرکزی هوشمند وجود نداشته و رله ها داخل خود کلیدها قرار داده شده اند.

معمولا کنترل سیستم هوشمند مبتنی بر زیگبی با نرم افزار بین المللی تویا می باشد.

شرکت نستک یکی از برندهای با کیفیت در حوزه زیگبی می باشد.

شرکت امن پردازان آوین سپاهان در حوزه هوشمندسازی مبتنی بر شبکه بی سیم زیگبی نیز فعال می باشد و اماده ارایه خدمات فنی و مشاوره است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *